Asam Pedas Pilihan Hati

Dengar je menu asam pedas mesti duk terbayangkan asam pedas Melaka yang pekat dan menyelerakan tu. Perghhh sedapnya terasa kat tekak.

Minggu lepas pun kami sekeluarga baru je makan asam pedas Muar. Fuhh pedas dan memang mengancam la. Kuahnya pekat dan sangat sedap.

Dulu saya tak pandai pun masak asam pedas ni. Nak tiru gaya masak orang Melaka memang tak reti la jawabnya. Saya belajar masak asam pedas ni pun melalui ayah dan emak mertua.

Ini cara saya memasak asam pedas. Tak kisahlah apa jenis ikan pun. Saya biasa masak guna ikan atau ayam je. Daging tak pernah cuba lagi.
Asam pedas versi saya


Ok jom tengok resepi asam pedas versi saya.

Bahan yang diperlukan:

Bawang merah (dikisar)
Bawang putih (dikisar)
Kunyit hidup sedikit (dikisar)
Cili kering (dikisar)
Serai (diketuk)
Ikan jenahak/tenggiri/parang/merah/senangin/kembung *ikut pilihan masing-masing ye
Tomato
Bendi
Air asam jawa
Daun kesum
Garam
Air
Asam keping
Minyak untuk menumis

Cara untuk memasaknya:

1- Tumis bahan yang dikisar bersama serai yang diketuk tadi sehingga pecah minyak dan sambal garing.
2- Kemudian masukkan air asam jawa,air dan asam keping. Biarkan sehingga mendidih.
3- Setelah mendidih,masukkan ikan dan bendi dan daun kesum. Gaul sebati.
3- Akhir sekali, masukkan garam secukup rasa bersama tomato. Biarkan mesra dan mendidih baru ditutup api.

Siap. Selesai masak. Alhamdulillah selamat mencuba.

Kuantiti bahan ikut citarasa masing-masing. Kepekatan kuah pun boleh ikut selera sendiri.
Eh sebelum terlupa,boleh tumiskan sedikit halba dulu sebelum tumis bahan kisar untuk mendapatkan rasa yang sedap.

Akhir kata,jangan takut untuk mencuba. Walaupun kali pertama mungkin tidak menjadi. Boleh cuba dan cuba lagi.

Post a Comment

0 Comments